elektrisch volkswagenbusje evan

(T)ROUX.story

Plasticsoep. CO2-uitstoot. Veganiseren. Greenwashing. Ecologische voetafdruk. Zomaar wat duurzaamheidsbegrippen die je dagelijks in de media tegenkomt. Ze klinken moeilijk, eng en ver weg. Alsof je niets mag en van alles moet. Daarnaast zijn we tegenwoordig niet vies van een flink staaltje labeltjes plakken. Op merken. Op producten. Op onszelf. BAM. Vegan. BAM. Milieuactivist.

Het effect? Een (schoon)moeder/vriendin/date die compleet in de stress schiet wanneer jij komt eten. Of een buurman die compleet in paniek raakt omdat hij tegen jou over het weer begon. Even totaal ongenuanceerd natuurlijk.

En dat terwijl duurzamere keuzes maken écht helemaal niet moeilijk, duurder of minder leuk hoeft te zijn. Hoog tijd dus om het onderwerp ‘duurzaamheid’ te presenteren in een meer ‘one size fits all ’ concept en duurzamer én bewuster leven toegankelijker te maken voor iedereen.

En dat is precies wat ROUX is: sustainability made easy.

Het 80-20 principe

ROUX is opgericht door Nathalie Zonderland (1984) en Kim Waninge (1987) vanuit de behoefte aan meer luchtigheid rondom het thema duurzaamheid. Er zijn een hoop duurzame inspiratieplatforms, maar ROUX is een online lifestyle magazine met een duurzame knipoog: minder stoffig, minder moeilijk, geen vingerwijzen.

We zijn absoluut géén klimaatactivisten of klimaatgoeroe’s, en we doen zeker niet aan vingerwijzen!

We hebben liever dat iedereen voor de helft duurzaam leeft, dan dat we maar een kleine groep aanspreken die volledig duurzaam leeft. Dit is ook hoe wij er zelf in staan. En besef dat duurzamer leven een ongoing proces is. Ook wij leren nog elke dag bij en komen soms ergens op terug omdat er weer nieuwe onderzoeken zijn.

Op ROUX vind je dus ook niet alleen maar vegan recepten. Maar alle ingrediënten die we gebruiken, zijn wel biologisch en zo veel mogelijk lokaal gekocht. Zo plukken we veel van onze groenten, fruit, kruiden en bloemen zelf in een pluktuin in de buurt waar we een abonnement hebben. En omdat onze groene draad duurzaamheid is, zal het je dus ook niet verbazen dat alle andere items die aan bod komen op de een of andere manier een duurzame inborst hebben.

“Ik eet voor een groot deel plantaardig, maar wanneer ik buiten de deur eet of visite heb, ben ik daar makkelijker in. Zeker met producten als wijn (is vaak niet vegan) en kaas. Ik vind het vooral belangrijk dat je bewust bent van wat er op je bord ligt en welke weg het heeft afgelegd tot het daar lag.”

Wat betekent ROUX?

Klinkt leuk, ROUX.magazine. Maar waar komt de naam ROUX (spreek uit: ‘roe’ en niet ‘roeks’ of ‘rauks’) eigenlijk vandaan?

De naam ROUX is tweeledig. Een roux is een bindmiddel. Enerzijds verwijst de naam naar onderwerpen die ons binden. Zoals de pay-off ook zegt: ‘stuff that binds us’. Dus onder meer food, reizen en self-care (zowel mentaal als fysiek) in combinatie met duurzaamheid, onze groene draad.

Anderzijds verwijst ROUX naar het doel van het platform: laten zien dat het weinig moeite hoeft te kosten en écht leuker en lekkerder kan zijn om duurzamere keuzes te maken. Roux komt uit de Franse keuken en wordt gemaakt van gesmolten vet en bloem. Meestal wordt hier boter voor gebruikt. Je kunt een roux echter heel simpel plantaardig maken door de boter te vervangen door plantaardige olie. Dus: meer impact maken met minimale impact. Dit is precies wat we met ROUX willen laten zien; sustainability made easy!

Food is my happy place. Ik ben dan ook niet iemand die snel zal besluiten om een bepaald product helemaal niet meer te eten, maar ik vind het wel belangrijk dat wat ik eet van goede kwaliteit is en het liefst lokaal. Naarmate ik ouder ben geworden is niet alleen mijn liefde voor voeding groter geworden, maar ook mijn passie voor duurzaamheid. Uiteraard ben ook ik geen heilige en maak ik ook wel eens een minder verstandige keuze. It’s all about balance!