B(l)ooming business! BLOOM your message geeft ansichtkaarten en potloden een tweede leven

by | Sep 6, 2021 | Life, New, Wannahaves

Bloom your message

Misschien herken je het wel: zo’n bui waarin alle kastjes, lades en planken een flinke opruimbeurt krijgen. Het zijn van die momenten waarop je nog een stapel kerstkaarten ergens onder het stof vandaan trekt. Nu is een handgeschreven kaartje krijgen ontzettend leuk, maar op een gegeven moment is het tijd om er afscheid van te nemen, de oud-papier stapel op. Eigenlijk best zonde. Dat vonden Sjoerd van Dijk en zijn compagnons Sun en Querien van BLOOM your message dus ook. Inmiddels runnen zij een ‘blooming business’ in onder meer bloeipapier.

B(l)oeiende wenskaarten

Het begon ooit als een probeersel, zo’n idee wat je hebt als je met vrienden een goede fles wijn opent. Inmiddels hebben deze drie vrienden een complete lijn producten die niet alleen heel leuk zijn om te krijgen, maar ook nog bijdragen aan de biodiversiteit. Van ansichtkaarten van bloeipapier tot bloeipotloden en van D.I.Y. bijenhotel tot de – onlangs gelanceerde – zero waste plantable kalender.

Sjoerd: ‘Voor mijn vorige baan kwam ik veel bij agrariërs over de vloer, waar ik op een gegeven moment de grote rollen zag die over het land uitgerold worden met zaadjes erin verwerkt. Op die rollen zitten de zaadjes heel netjes in een lijn op afstand van elkaar, in ons papier is het veel geconcentreerder. Maar zo is dus wel ooit het idee ontstaan voor het bloeipapier.’

Het bloeipapier bleek een schot in de roos en is nog altijd de basis van BLOOM your message. Het wordt gemaakt van oude kranten. Van oud papier maakt BLOOM dus nieuw papier en in dat proces worden de zaadjes, altijd van Nederlandse bodem, toegevoegd. Plant je het gerecyclede papier in de aarde, dan groeien er uiteindelijk dus bloemen, groenten of kruiden uit én heb je geen papierafval.

Ook de nieuwe plantbare kalender bestaat uit 7 bladzijden van bloeipapier: ‘Elke bladzijde heeft zaadjes die passen bij dat seizoen en aan het einde van het jaar heb je al je kaartjes geplant. Je hebt dan dus geen afval meer en hebt er mooie bloemen en groente voor teruggekregen.’

Bloom your message

Blije bijen

Bij het uitbreiden van het assortiment staat het duurzame gedachtengoed van Sjoerd, Sun en Querien altijd voorop. Sjoerd: ‘We doen geen concessies op het gebied van duurzaamheid. We gebruiken geen plastic en zijn een zero waste bedrijf. Een goede boterham verdienen is niet erg, maar wat je doet, moet wel goed zijn.’

Zo had de ontwikkeling van het ‘do-it-yourself’ BLOOM bijenhotel nogal wat voeten in de aarde. ‘We wilden dit graag in samenwerking met de Nederlandse Bijenstichting doen, want zo’n bijenhotel moet wel daadwerkelijk iets doen voor de bij. Dat betekent dat het moest voldoen aan een plek waar een bij ook echt graag haar eitjes legt. Veel bijenhotels die in de winkel liggen, zijn niet diep genoeg en voldoen dus helemaal niet aan die eisen. Het is een proces van continu verder ontwikkelen. We hadden bepaalde rietjes, maar die waren niet geschikt voor de rosse metselbij. Zo leer je nog eens wat! Dan ga je dus door tot het juiste rietje. Hierdoor liepen we een jaar vertraging op met de lancering, maar we weten dus altijd zeker dat we ons op geen enkel vlak hoeven te schamen voor onze producten.’

Bloom your message
Bloom your message
Bloom your message
Bloom your message

BLOOM your message: duurzaamheid voorop

In het dagelijks leven van de oprichters van BLOOM your message speelt duurzaamheid eveneens een belangrijke rol. ‘Dit is hoe wij denken, het is de basis waarin wij geloven. We hebben allemaal kinderen, die moeten ook door hierna. De wereld is zo ontzettend mooi, waarom zou je dat verpesten als het niet hoeft? Zeker in een welvarend werelddeel als het onze, kunnen we die keuze maken. Duurzame producten zijn steeds mooier en kwalitatief goed, het geitenwollensokkenkarakter is allang weg. We willen ook aan toekomstige ondernemers laten zien dat het kan, je kunt een goed lopen bedrijf bouwen op bepaalde principes, er een fatsoenlijke boterham mee verdienen.’

Maar ook thuis zijn er veel dingen die je heel makkelijk kunt doen. Sjoerd: ‘Het wordt allemaal zo moeilijk gemaakt, ieder stapje is er eentje. Wij gebruiken bijvoorbeeld shampoobars, hebben het huis geïsoleerd en er liggen zonnepanelen op het dak. In onze tuin hebben we een stuk moestuin en een bijentuin aangelegd. In mei maaien we niet, want in die maand halen de bijen de meeste voeding uit de bloemen. Onze kinderen zijn lid van Natuurmonumenten en onze jongste dochter zit op een agrarische dagopvang bij een biologische boer. Ik vind het leuk dat onze kinderen verschillende bloemen in de berm kunnen herkennen en gewoon lekker in de modder kunnen spelen. Dat zijn keuzes die we wel heel bewust nemen.’

BLOOM your message: duurzaamheid voorop

In het dagelijks leven van de oprichters van BLOOM your message speelt duurzaamheid eveneens een belangrijke rol. ‘Dit is hoe wij denken, het is de basis waarin wij geloven. We hebben allemaal kinderen, die moeten ook door hierna. De wereld is zo ontzettend mooi, waarom zou je dat verpesten als het niet hoeft? Zeker in een welvarend werelddeel als het onze, kunnen we die keuze maken. Duurzame producten zijn steeds mooier en kwalitatief goed, het geitenwollensokkenkarakter is allang weg. We willen ook aan toekomstige ondernemers laten zien dat het kan, je kunt een goed lopen bedrijf bouwen op bepaalde principes, er een fatsoenlijke boterham mee verdienen.’

Maar ook thuis zijn er veel dingen die je heel makkelijk kunt doen. Sjoerd: ‘Het wordt allemaal zo moeilijk gemaakt, ieder stapje is er eentje. Wij gebruiken bijvoorbeeld shampoobars, hebben het huis geïsoleerd en er liggen zonnepanelen op het dak. In onze tuin hebben we een stuk moestuin en een bijentuin aangelegd. In mei maaien we niet, want in die maand halen de bijen de meeste voeding uit de bloemen. Onze kinderen zijn lid van Natuurmonumenten en onze jongste dochter zit op een agrarische dagopvang bij een biologische boer. Ik vind het leuk dat onze kinderen verschillende bloemen in de berm kunnen herkennen en gewoon lekker in de modder kunnen spelen. Dat zijn keuzes die we wel heel bewust nemen.’

Bloom your message
Benieuwd geworden naar de toffe duurzame producten en verkooppunten van BLOOM your message? Neem snel een kijkje op bloom-yourmessage.nl.

Benieuwd geworden naar de toffe duurzame producten en verkooppunten van BLOOM your message? Neem snel een kijkje op bloom-yourmessage.nl.

Bloom your message