Yoghurt Barn: waar je als gast een positieve impact hebt op het klimaat

by | May 20, 2021 | Food, Hotspots

Yoghurt Barn

Het bakje yoghurt als ontbijt in de ochtend of als dessert na het avondeten kennen we allemaal. Maar yoghurt eten buiten deur, zoals we toast met avocado en een gepocheerd eitje bestellen bij die sfeervolle koffietent om de hoek, dat kenden we eigenlijk niet.

En dat terwijl we hier in Nederland toch één van de grootste yoghurteters ter wereld zijn. Wouter Staal en zijn vrouw veranderden het concept van yoghurt eten en brachten yoghurt buitenshuis met hun Yoghurt Barn. Hun visie: ‘The Planet’s Favourite Healthy Pleasure’ worden door Feel Good Food with a Positive Impact te bieden. En dat werpt zijn vruchten af: inmiddels is Yoghurt Barn de eerste horecaketen in de Benelux met een B Corp-certificering.

Yoghurt Barn
Yoghurt Barn

My yoghurt brings all the boys to the barn.

Vanuit mijn woonkamer kijk ik recht op het pand en terras van de Yoghurt Barn in het centrum van Breda. Het zit er – even los van bepaalde pandemieën – áltijd vol. Ik vind het bewonderenswaardig hoe het concept van ‘froyo’ (frozen yoghurt, red.) binnen enkele jaren van ‘foodtrend’ naar ‘ingeburgerd’ is verschoven. Het past perfect binnen de beweging van bewuster eten én genieten.

‘My yoghurt brings all the boys to the barn.’ luidt het op een zwart canvas tasje. De eigen merchandise, het waanzinnige pand, het knusse huiskamerstijl-interieur vol planten, de menukaart: het hele concept van Yoghurt Barn is perfect uitgevoerd. En tot voor kort dacht ik dat deze horecaketen was overgewaaid vanuit het buitenland. Little did I know, want de inmiddels 13 filialen van Yoghurt Barn zijn opgericht door de Nederlandse Wouter Staal en zijn vrouw Esther. Toen ik daarnaast ontdekte dat Yoghurt Barn ook nog eens A, volledig klimaatpositief en B, sinds kort een Certified B Corporation is, kon een artikel over deze inspirerende, duurzame ondernemers niet uitblijven.

Yoghurt Barn
Yoghurt Barn
Yoghurt Barn
Yoghurt Barn

Yoghurt Barn = Feel Good Food

Het concept van Yoghurt Barn – een lunchroom op basis van yoghurt – is ontstaan na een vakantie in Spanje, eind 2011. Wouter: ‘Het viel ons op dat frozen yoghurt in de Spaanse steden enorm populair was. In Nederland aten we yoghurt op dat moment nog vooral thuis. Aangezien we ’s werelds grootste yoghurteters zijn, moest dit toch ook in Nederland kunnen werken.’

En zo werd de eerste Barn in Utrecht al snel een feit. Als marketingdirecteur en fysiotherapeut hadden Wouter en Esther niet per se ervaring met de horeca-branche. Maar hun drive en grote passie om goed te doen voor mens, dier en de aarde heeft ze enorm ver gebracht: ‘Toen we begonnen moést de yoghurt al van biologische afkomst zijn, maar dit wilden we niet ‘hard’ communiceren, want in die tijd was de term ‘biologisch’ al heel erg ‘groen’ voor veel mensen.’

Het assortiment van Yoghurt Barn is door de jaren heen ook flink uitgebreid. Naast de yoghurt en frozen specials (denk bijvoorbeeld aan een Energy Explosion met banaan, verse vijg, amandel en honing) bestel je er bijvoorbeeld ook chia pudding, overnight oats, gebak van Sharp Sharp, breakfast en lunch deals of een complete High Tea en Brunch. Alles is 100% vegetarisch en er is een scala aan vegan gerechten of plantaardige opties. Onder aan de menukaart lees je de tekst: ‘We love goed doen voor mens, dier en onze aarde. Daarom ondernemen wij klimaatpositief en heb jij als gast een positieve impact op het klimaat!’ Dat is nog eens feel good food!

Yoghurt Barn = Feel Good Food

Het concept van Yoghurt Barn – een lunchroom op basis van yoghurt – is ontstaan na een vakantie in Spanje, eind 2011. Wouter: ‘Het viel ons op dat frozen yoghurt in de Spaanse steden enorm populair was. In Nederland aten we yoghurt op dat moment nog vooral thuis. Aangezien we ’s werelds grootste yoghurteters zijn, moest dit toch ook in Nederland kunnen werken.’

En zo werd de eerste Barn in Utrecht al snel een feit. Als marketingdirecteur en fysiotherapeut hadden Wouter en Esther niet per se ervaring met de horeca-branche. Maar hun drive en grote passie om goed te doen voor mens, dier en de aarde heeft ze enorm ver gebracht: ‘Toen we begonnen moést de yoghurt al van biologische afkomst zijn, maar dit wilden we niet ‘hard’ communiceren, want in die tijd was de term ‘biologisch’ al heel erg ‘groen’ voor veel mensen.’

Het assortiment van Yoghurt Barn is door de jaren heen ook flink uitgebreid. Naast de yoghurt en frozen specials (denk bijvoorbeeld aan een Energy Explosion met banaan, verse vijg, amandel en honing) bestel je er bijvoorbeeld ook chia pudding, overnight oats, gebak van Sharp Sharp, breakfast en lunch deals of een complete High Tea en Brunch. Alles is 100% vegetarisch en er is een scala aan vegan gerechten of plantaardige opties. Onder aan de menukaart lees je de tekst: ‘We love goed doen voor mens, dier en onze aarde. Daarom ondernemen wij klimaatpositief en heb jij als gast een positieve impact op het klimaat!’ Dat is nog eens feel good food!

Yoghurt Barn
Yoghurt Barn

Positieve impact maken met ieder bakje

Bij Yoghurt Barn hebben ze wat ons betreft een gouden doel voor ogen: positieve impact maken met ieder bakje. Dit vind je op allerlei manieren in de bedrijfsvoering terug. Zo word je op de Barn-vloer gestimuleerd om je eigen To Go-beker mee te nemen wanneer je een koffietje of yoghurt afhaalt. Wanneer je dat doet, krijg je 0,25 cent korting op je aankoop. Op die manier helpt Yoghurt Barn mee om de hoeveelheid afval die onze To Go-cultuur meebrengt te reduceren. We love it!

Maar bij Yoghurt Barn gaan ze verder. Zo zijn ze inmiddels volledig klimaatpositief: ‘Op de 50e verjaardag van Earth Day (22-04-2020) brachten we naar buiten dat wij klimaatpositief zijn gaan ondernemen. Wat klimaatpositief betekent? Dat iedere gast die bij ons komt een positieve impact heeft op het klimaat.’ Op de website kun je zelfs de CO2-uitstoot per product bekijken.

‘Voor ons is duurzaamheid altijd belangrijk geweest.’

Yoghurt Barn
Yoghurt Barn

Sinds dit jaar is daar een nieuwe mijlpaal aan toegevoegd: Yoghurt Barn is de eerste Certified B Corporation horecaketen in de Benelux. We horen je denken, leuk, nóg zo’n keurmerk. Maar B Corp is niet zomaar een certificering. Hiervoor ga je een langdurig, streng traject in (B Impact Assessment) en moet je aan enorm veel eisen voldoen om het minimaal aantal punten te halen. De meetlat van de B Impact Scores gaat van 0 tot 200. ‘Normale’ bedrijven scoren gemiddeld 50.9 punten. Om een B Corp te worden, moet je minimaal 80 punten scoren. Een bedrijf als Alpro heeft er bijvoorbeeld 106.3 en Triodos Bank 136.4 punten. Yoghurt Barn mag zich voortaan scharen in het B Corp rijtje van onder meer bedrijven als Dopper, Naïf Natural Skincare, Auping, WakaWaka en Tony’s Chocolonely.

‘Na een avondje documentaires kijken, kunnen we nog uren brainstormen: wat kunnen we hiermee doen?’

Wouter: ‘Voor ons is duurzaamheid altijd al belangrijk geweest. Op dit moment is de menukaart van Yoghurt Barn al 100% vegetarisch en er is veel innovatie gaande rondom plantaardig. Het duurzaamheidsaspect begon voor ons eigenlijk tijdens een rondreis in 2008 door de Nationale Parken in West-Amerika. De hoeveelheid enorme lappen vlees die je daar overal tegenkomt, is bizar. Het ging zo tegenstaan dat Esther halverwege de vakantie ineens zei: ‘Ik stop met vlees eten.’ Terwijl ze het hartstikke lekker vindt. Heel af en toe halen we nog een biologisch stukje vlees voor onze kinderen maar zelf eten we het niet meer. Uiteindelijk begint alle actie bij jezelf. Zo hebben we sinds kort zonnepanelen geleased, deden we de Veggie Challenge met het hele bedrijf en drinken we zelf geen melkproducten meer. Lasagne is een van de weinige uitzonderingen die we maken, daar gaat nog wel kaas overheen totdat hier goede vervangers voor zijn. Het werkt ook aanstekelijk. Tegenwoordig kijken we ’s avonds documentaires als Seaspiracy of Kiss the Ground. Nou, dan ben ik om 22:00 klaar en dan kunnen we daarna nog uren brainstormen: wat kunnen we hiermee doen? Ik geloof dat als je als bedrijf verantwoordelijkheid pakt, je dat als persoon ook moet doen. Ook al zijn het maar kleine stapjes.’

Yoghurt Barn
Yoghurt Barn
Yoghurt Barn
Yoghurt Barn

Groen is átijd een business opportunity

Wouter en Esther zijn nog lang niet klaar met hun duurzame transitie. Zo liggen er plannen om de croissants en het gebak te veganizen, zijn ze bezig met een plantaardige frozen yoghurt en kun je straks ook in de supermarkt Soya Specials en Overnight Oats van Yoghurt Barn kopen voor on the go. ‘We willen niet alleen impact maken voor onszelf, maar voor de keten. Daarmee mag je naar mijn mening trouwens best geld verdienen. Groen en geld worden vaak samen als ‘vies’ gezien. Als je goed doet, mag je geen geld verdienen. Het gaat om de juiste balans. Groen is goed en áltijd een business opportunity. Onze grotere toekomstdromen op dit moment? We zouden nog erg graag een Barn in Londen en de Efteling willen openen.’

‘We zouden ooit nog graag een Barn in Londen en de Efteling willen openen.’

Ik zie mezelf al met een overnight oats Choco Caramba in een Barn in Londen zitten. Tot die tijd haal ik mijn (vegan) froyo’s en havermelk cappuccino’s bij de overburen, Yoghurt Barn in Breda. Ook een bezoekje brengen aan een van de Barns? Dat kan al in Amsterdam, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Nijmegen, Rotterdam en Utrecht. May the froyo be with you!

Groen is áltijd een business opportunity

Wouter en Esther zijn nog lang niet klaar met hun duurzame transitie. Zo liggen er plannen om de croissants en het gebak te veganizen, zijn ze bezig met een plantaardige frozen yoghurt en kun je straks ook in de supermarkt Soya Specials en Overnight Oats van Yoghurt Barn kopen voor on the go. ‘We willen niet alleen impact maken voor onszelf, maar voor de keten. Daarmee mag je naar mijn mening trouwens best geld verdienen. Groen en geld worden vaak samen als ‘vies’ gezien. Als je goed doet, mag je geen geld verdienen. Het gaat om de juiste balans. Groen is goed en áltijd een business opportunity. Onze grotere toekomstdromen op dit moment? We zouden nog erg graag een Barn in Londen en de Efteling willen openen.’

‘We zouden ooit nog graag een Barn in Londen en de Efteling willen openen.’

Ik zie mezelf al met een overnight oats Choco Caramba in een Barn in Londen zitten. Tot die tijd haal ik mijn (vegan) froyo’s en havermelk cappuccino’s bij de overburen, Yoghurt Barn in Breda. Ook een bezoekje brengen aan een van de Barns? Dat kan al in Amsterdam, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Nijmegen, Rotterdam en Utrecht. May the froyo be with you!

Yoghurt Barn